PETUA-PETUA PENGGUNAAN KAD KREDIT

9:27 PM Posted In Edit This 0 Comments »

1) Ingat, kad kredit bukan wang percuma.

2) Hanya simpan satu atau dua kad, jangan sehingga lapan atau sembilan.

3) Cajkan hanya untuk barang yang anda mampu membayar – elakkan 
berbelanja melebihi pendapatan anda.

4) Carilah kad yang menawarkan kos, caj tahunan dan yuran servis yang paling rendah (kalau boleh, yang tiada yuran sama sekali).

5) Bayar kesemua baki setiap bulan, tetapi ini juga sukar, bayar amaun lebih 
daripada amaun minima bulanan anda.

6) Masih bermasalah? Tinggalkan kad anda di rumah atau bekukannya didalam

peti ais!


Read More

PETUA MEMBINA RUMAH TANGGA BAHAGIA

6:38 PM Posted In , Edit This 0 Comments »


1)     Berbicara dengan lemah lembut, memanggil dengan panggilan kesayangan serta memandang dengan penuh kasih sayang antara suami dan isteri.
2)     Membersihkan diri, penampilan rapi dan bersih, berhias dan memakai wangi-wangian terhadap pasangannya.
3)     Jujur dan amanah, jangan memandang rendah pasangan, saling mengalah dan memaafkan dan paling penting perhatikan kelebihan pasangan malah sekiranya ada kekurangan segera tutupi ia daripada pengetahuan orang lain.
4) Jangan mencela masakan isteri, berusaha meringankan beban kerja pasangan, tidak membandingkannya dengan orang lain serta menjauhi hal-hal yang menimbulkan kecemburuan pasangan.
5)     Selalu berpegangan tangan, bergurau senda, saling membelai kerana dengan cara ini pasangan akan merasai dirinya sentiasa diperlukan.
6)      Jadikan kamar tidur tempat peribadi, bersih, harum dan masa yang menyenangkan pasangan.
7)      Saling menasihati dan cuba meringankan beban yang ditanggung pasangan.
8)      Peruntukkan waktu khusus bersama pasangan seperti makan bersama, solat berjemaah pada waktu tertentu seperti maghrib dan isyak, bersiar-siar bersama dengan anak di taman.
9)      Saling mendoakan dan merindui apabila berjauhan.


Read More

ADAKAH DOSA SIMPAN FOTO BF/GF DLM DOMPET ??????

7:42 PM Posted In , Edit This 0 Comments »


Hanya sekadar menyimpan gambar bf/gf di dalam dompet tidak berdosa. Bagaimanapun, perbuatan itu menjadi dosa apabila gambar itu mempunyai unsur dan perkara haram seperti terbuka aurat, merangsang nafsu dan sebagainya. Lebih baik mengelak daripada berbuat demikian.


Read More

MEMAHAMI HATI BUDI LELAKI

6:54 PM Posted In , Edit This 0 Comments »

Allah menjadikan makhluk berpasangan. Ada jantan dan betina, begitu juga lelaki dan wanita. Adam dan Hawa dijadikan untuk membiak keturunan manusia selain mengisi kesunyian jika hanya mencipta satu jantina sahaja.
    Kelainan jantina menyebabkan pemikiran di antara lelaki dan wanita berbeza, begitu juga dengan emosi dan tingkah laku.
    Wanita dijadikan insan yang lemah lembut, sesuai dengan fitrah mereka sebagai ibu manakala lelaki dicipta lebih keras, kasar dan bengis kerana mereka adalah penghulu rumah  tangga serta pemimpin.
     Wanita sering dianggap mudah menangis, lemah dan sukar difahami lelaki. Di pihak wanita pula, mereka menganggap lelaki insan kasar, tidak peka dan jarang mempedulikan perasaan kaum hawa. Kesalahfahaman dalam memahaminya boleh mengakibatkan kburukan dan salah cara dalam berkomunikasi.


Read More

.....KAWAN ATAU LAWAN.....

1:25 AM Posted In , Edit This 0 Comments »

Bukannya senang kita nak cari kawan, lawan ramai la. Aku memang sayang kawan-kawan aku. Tapi dorang tu aku tak tau ler??


Read More

BAHAGIA

10:41 PM Posted In , Edit This 0 Comments »

Aku tak tahu ini keputusan yang terbaik untuk aku atau tak. Tapi aku yakin ini adalah keputusan yang baik kerana aku telah mengambil masa selama seminggu untuk memikirkannya. Al-hamdulillah, aku bersyukur kerana aku dapat membuat satu keputusan dengan tepat.

Aku tak kisah apa orang lain nak kata, apa yang penting aku tahu apa yang aku buat dan apa yang aku buat adalah benda yang betul.

Dalam soal memilih jodoh ni, aku taklah cerewet sangat kerana pada aku kalau muka hensem tapi hati 'busuk' baik tak payah. Muka yang hensem bukannya menjamin apa-apa kebahagiaan. Sebaliknya, hati yang baik dan budi pekerti yang luhur dapat menjamin kebahagiaan sesebuah perhubungan.


Read More

kusot2...

12:58 AM Posted In Edit This 2 Comments »

hurmm...npe laa ngn idop aq nie???


Read More

SIHAT TANPA PERLU KE GIM

3:14 AM Posted In Edit This 0 Comments »

Menyertai gim memang baik untuk menggalakkan gaya hidup sihat. Tetapi poket anda bagaimana? Ada banyak cara lain untuk mengekalkan kesihatan tanpa perlu ke gim atau membebankan perbelanjaan anda. Antaranya : -

1) CARI VIDEO SENAMAN

  • Banyak pilihannya,daripada rutin aerobik dan tarian sehinggalah kepada rutin regangan seperti yoga.   Inilah cara terbaik untuk memudahkan anda membiasakan diri dengan senaman.
2) GUNAKAN TALI SKIP
  • Melompat menggunakan tali skip adalah senaman yang baik untuk membakar lemak dibadan. 30 minit sehari pun sudah memadai. Ia membina otot pada seluruh badan, dari otot di kaki, labu betis, tangan dan bahu.
3) BERJALAN SAHAJA
  • Berjalan adalah senaman yang paling ringkas dan mudah. Ia menguatkan kaki dan memantapkan bahagian pinggul serta punggung. Pilihan untuk berjalan jika hendak ke kedai runcit atau keluar makan dan menaiki tangga daripada menaiki lif.


Read More

SORRY..!!!

1:32 AM Posted In Edit This 0 Comments »

Assalamualaikum dan salam hari-hari...

sorry sangat2...saya rasa sangat2 bersalah pada diri sendiri bila tak dapat nak update blod ni selalu...maklum laa sekarang ni saya dah cuti semester...kat umah takde line internet,wifi lagi laa haram nak dapat,broadband plak dah terminate...uhuhu..sedih nye...dah r bowing giler dok umah...uhuhuhu...
:(


Read More

TANDA-TANDA KORANG ADALAH PENCINTA COKLAT TEGAR

12:39 AM Posted In , Edit This 0 Comments »

   1) Hari tanpa coklat adalah seperti siang tanpa matahari.
   2) Hidup tanpa coklat adalah seperti laut yang tidak berair.
   3) Sapa kata coklat banyak kalori, coklatkan asal dari bijik koko.
   4) Mulakan hari dengan coklat, baru ada gaya.
   5) Coklat lagi murah & tak perlu buat appointment dulu.
   6) “Boleh tak bagi coklat, boleh gak makan dari bagi bunga ros”

   p/s : wow..!!coklat mmg sedap...i like it...


Read More

GELENG

12:30 AM Posted In Edit This 0 Comments »


KAT 1 KAWASAN NI TINGGAL SEORANG IBU & ANAKNYA. PADA SUATU HARI SI IBU & ANAKNYA PERGI KE KLINIK UNTUK MEMINTA UBAT KURUSKAN BADAN.

IBU          :  Doktor, anak saya ni terlalu gemuk. Ada tak ubat untuk kuruskan badan?
DOKTOR   :  Tak perlu ubat, puan hanya perlu ajar anak puan menggeleng kepala aje.
IBU          :  Hah, gelengkan kepala? Macam mana tu doktor, sya tak faham?
DOKTOR   :  Bila puan nak beri makan padanya, minta dia geleng kepala.
IBU          :  Hampeh!!


Read More

ADAKAH LELAKI SEMUA SAMA???

8:53 PM Posted In , Edit This 0 Comments »


Ada apa dgn lelaki? Kenapa perempuan perlu b'cinta dgn lelaki? Kepentingan apa yg perempuan dpt kalau mendampingi seorg lelaki?

       Adakah semua lelaki hanya memandang perempuan melalui paras rupa? Paras rupa tidak m'jamin apa2 dlm suatu p'hubungan. Kita ni makin lama makin tua. Kecantikan yg dimiliki & dianugerahkn oleh Tuhan kpd kita pd hari ini hanya sementara saja. Jadi, kita perlulah b'syukur di atas pemberian-Nya. B'syukur itu separuh dr iman.
      Perempuan merupakn kaum yg lemah, kaum yg sepatutnya dijaga,dirawat & dilindungi oleh kaum lelaki. Tetapi,masih wujudkah kaum lelaki yg sedemikian? Mungkin ada, cuma bilangannya t'amat kecil. Buatlah p'timbangan dgn akal yg waras sebelum m'buat sesuatu keputusan. Agar kita tidak menyesal dikemudian hari. Kalau nasi dah jadi bubo,apa boleh buat? Tol tak?
     Perasaan ialah suatu p'kara yg t'amat subjektif & sukar dirungkai. Jgn biarkn hawa nafsu menguasai diri kita. Laksana musnahnya kayu dimakan api yg menyala.
     Kpd kaum lelaki diluar sana, jgnlah anda sewenang-wenangnya m'permainkn perasaan perempuan,jgnlag anda m'jadi seperti org yg bila "habis madu,sepah dibuang" dll yg korg rasa lelaki tak patut buat kat perempuan. Saya tak salahkn lelaki 120% tetapi anda sendiri mau ingat laa...

--> p/s : tak b'kaitan dgn sape2 samada yg idop @ mati. Sape yg makan cili, dia yg terasa  
                pedasnya. Sori k..   


Read More

F@sh1oN +uDuNg

12:49 AM Posted In Edit This 2 Comments »


Assalamualaikum...

Entri aku kali ini adalah mengenai fesyen. Orang ramai selalu terlepas pandang terhadap fesyen tudung. Tudung tidak boleh dipisahkan dari diriku. Wah..ayat.!! hahaha...:-D :-D .. Korang tengok sendiri fesyen tudung kat bawah ni. Aku siap edit lagi.


Read More